menuMenyVerket Yoga

Kurs beskrivelser

Samtlige kurs

Rolig Yoga

Vi arbeider med lette, myke øvelser som bidrar til å løse opp spenninger og øke blodsirkulasjonen, pusteøvelser som både har en forfriskende og samtidig beroligende effekt, og avspenning som gir deg ny energi i hverdagen.

Les mer...

Klassisk Yoga - Trinn 1

Kurset er for nybegynnere eller for deg som ikke har gjort yoga på en stund. Kurset er bygget opp slik at du får en bred innføring i alle yogaens elementer, som fysiske øvelser, avspenning, pusteøvelser, enkle meditasjoner og dybdeavspenning (Yoga Nidra).

Les mer...

Klassisk Yoga - Trinn 2

På et videregående kurs har du allerede kjennskap til yoga og vil lettere merke yogaens velgjørende effekt på kropp og sinn. Nå vil du både fordype deg i stillinger som du kjenner fra før og lære nye yogastillinger. Av pusteøvelser vil du lære Bastrika, en av yogaens viktigste pranayama for å øke energinivået i kroppen.

Les mer...

Klassisk Yoga - Trinn 3

På dette kurset fordyper du deg i større grad i de ulike stillingene, pusteøvelsene, meditasjonene og konsentrasjonsteknikkene. Du vil lære nye varianter av Solhilsen og andre dynamiske serier. I løpet av kurset vil det også bli en periode med hovedfokus på Yin Yoga, som vektlegger statiske stillinger som tøyer og stimulerer bindevevet i kroppen. Du vil også få erfaring med praksiser for Chakraene - kroppens energisentre.

Les mer...

Medisinsk Yoga - Trinn 1

På kurset lærer du de grunnleggende programmer og øvelser i Medisinsk Yoga. Programmene har vist seg å redusere stress og uro og har en gunstig innvirkning på fysiske plager. Dette henger sammen med at man vektlegger å stimulere det parasympatiske nervesystemet.

Les mer...

Medisinsk Yoga - Trinn 2

På kurset er det en større bredde i yogapraksisen. Mange av teknikkene og øvelsene er de samme, men noen av programmene er mer utfordrende. Du vil også få erfaring med hvordan man i Medisinsk Yoga praktiserer øvelser som stimulerer Chakraene - kroppens energisentre.

Les mer...

Yin Yoga

Yin Yoga er en rolig yogaform som øker bevegeligheten i hofter, bekken, rygg og skuldre. Du lærer yogastillinger som tøyer og styrker dyp muskulatur og som stimulerer bindevev, ledd og leddbånd. Du gjør en rekke lange tøyninger og bruker pusten aktivt for å gi slipp og komme dypere inn i stillingen.

Les mer...

Senioryoga

Vi kaller kurset for senioryoga da øvelsene er tilpasset kropper som ikke er helt unge lenger. Ved hjelp av fysiske øvelser, pust og avspenning jobber vi både med å utvikle styrke og balanse, samt opprettholde og forbedre fleksibilitet og bevegelighet. Kurset passer enten du har yogaerfaring fra før eller er nybegynner. Dersom du har en perioden med fysiske utfordringer kan kurset også passe godt, selv om du ikke har nådd "senioralderen". Vi legger noe mer vekt på tilrettelegging under dette kurset.

Les mer...

Yoga på dagtid

Morgen og formiddag er en flott tid å gjøre yoga på og mange foretrekker dette. Kursdeltakere i alle aldersgrupper finner seg til rette på disse kursene. Hverdagen er ofte krevende og det er verdifullt å skape seg et "pusterom" der tanker og aktiviteter kan falle til ro samtidig som du bygger opp ny energi. I yoga trenes oppmerksomheten og du utvikler mindfulness - evnen til å være tilstede med det som foregår i deg og rundt deg. I våre travle liv virker dette stressreduserende og gir rom for større livsglede.

Les mer...

Gravideyoga

De fleste gravide har glede og nytte av å gjøre yoga. Svangerskapet er en god anledning til å ta vare på deg selv, stresse ned og leve sunt. Yoga gir muligheten til å ha større fokus på deg selv og barnet du bærer på og øker velværet i denne tiden. Yoga virker forebyggende på vanlige plager under svangerskapet og forbereder deg til fødselen.

Les mer...

Barselyoga

På Barselyoga får du strekke på kroppen, mykne opp i stive skuldre, utforske og styrke bekkenbunnen og magen (kjernen) på nytt. Vi skal puste sammen, noe som kan virke beroligende både for deg og din baby. Vi bruker også regler, sang og berøring for å styrke det fine båndet mellom deg og barnet ditt.

Les mer...

Mindfulness og stressreduksjon

På dette 6-ukers kurset vil du lære grunnprinsippene ved Mindfulness og hvordan Mindfulness kan føre til økt indre ro og tilstedeværelse, og samtidig redusert stress. Gjennom ukentlige samlinger og hjemmearbeid vil du lære hvordan komme i kontakt med egne iboende ressurser for å leve livet mer fullt og tilstede.

Les mer...

Mindful yoga og meditasjon

På dette mindfulnesskurset inviteres deltagere til å fordype sin yoga- og meditasjonspraksis, og til å opprettholde en allerede eksisterende praksis i gruppe. Samlingene vil ha fokus på mindful yoga og meditasjoner som kan hjelpe deg til å møte deg selv på en medfølende måte i livets mange opp- og nedturer. En yoga- og meditasjonspraksis har en rekke positive helsemessige gevinster, og kan være med på å roe sinn og kropp og gi verdifull innsikt i egne behov og ressurser. Dette kurset egner seg for de som allerede har gått kurset "Mindfulness og stressreduksjon" på Verket Yoga eller tilsvarende, og som allerede har erfaring i yoga og meditasjon.

Les mer...

Yoga i møte med angst

I løpet av dette kurset vil vi utforske yogapraksis som en støtte i møte med angst. Angst er en av de mest utbredte følelsene og tilstandene vi mennesker opplever, og vi opplever det alle i ulik grad og styrke. I en lang tid med mye uvisshet under en pandemi er det også flere som har merket angst som en del av hverdagen. Dette kurset er tilpasset til alle som har opplevd eller opplever angst og uro i livet sitt, og som ønsker verktøy til å møte, romme og roe angst og uro. Vi vil bruke yogafilosofi og teori, pusteteknikker og yogaøvelser for å utforske mulighetene våre til å møte angsten. Kurset er traumesensitivt og passer også for nybegynnere uten mye erfaring innen yoga. Kroppen vår er alltid med oss her og nå, og ved å vende oppmerksomheten vår tilbake til kroppen med hjelp av yoga vil vi kunne oppnå en større ro og mindre tankevirksomhet som igjen virker angstdempende og beroligende.

Les mer...

Introtime i Klassisk Yoga

Denne introtimen passer for deg som er nysgjerrig på Klassisk Yoga, og lurer på om det passer for deg. Du trenger ingen forkunnskaper eller erfaring fra før. Du vil både få en erfaring med fysiske yogastillinger, avspenninger, og hvordan du kan bruke pusten for å finne ro og energi.

Les mer...